VÄLKOMMEN!
Jag heter CAMILLA ALVÉN och det här är en fortsättning på min första blogg, Camillas foto.

Numera använder jag bloggen som en form av dagbok, här ryms vardag, resor och odling. Jag fotograferar med en Canon 5D Mark II och ibland med en iPhone 8.

Alla bilder är fotograferade av mig och skyddade enligt upphovsrättslagen. Är du intresserad av att använda eller köpa en bild är du välkommen att höra av dig (camilla.alven@gmail.com).



onsdag 25 januari 2017



Det här är den absolut godaste banankakan som finns, helst ska den serveras med vispad grädde men om man inte har grädde hemma så duger det gott med lite vaniljglass. Jag har utgått från ett recept på banankaka från ICA men som vanligt kunde jag inte låta bli att dra bort en del av sockret och lägga till lite annat gott...


75 gram smör
1 dl muscovadosocker
3/4 dl rörsocker strö
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg (gulor för sig och vitor för sig)
2 mogna bananer
50 gram mörk choklad
50 gram hasselnötter
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk mald ingefära

Smörj och bröa en form, cirka 24 cm diameter.
Hacka choklad och nötter, lägg i en skål och blanda ner vetemjöl, bikarbonat, kanel och ingefära.
Smält smöret.
Rör ner socker, vaniljsocker, salt, mjölk och till sist två äggulor.
Mosa bananerna och rör ner dem.
Rör ner mjölblandningen.
Vispa två äggvitor till hårt skum och vänd ner i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i cirka 30 minuter.

2 kommentarer:

Peter sa...

Mums, måste prova någon dag.
Tack för receptet

enannanannika sa...

Åh, den där såg mumsig ut!!