VÄLKOMMEN!
Jag heter CAMILLA ALVÉN och det här är en fortsättning på min första blogg, Camillas foto.

Numera använder jag bloggen som en form av dagbok, här ryms vardag, resor och odling. Jag fotograferar med en Canon 5D Mark II och ibland med en iPhone 8.

Alla bilder är fotograferade av mig och skyddade enligt upphovsrättslagen. Är du intresserad av att använda eller köpa en bild är du välkommen att höra av dig (camilla.alven@gmail.com).



torsdag 4 augusti 2016



Plankan, en av mina favoritövningar, som går att utföra på gymmet, hemma, jobbet, stranden eller var du än befinner dig. Den statiska, där man står helt still, tycker jag är ganska tråkig, världsrekordet ligger på 8 timmar och 1 minut och är väldigt långt ifrån mitt rekord på 4 minuter och 10 sekunder. Ofta kör jag lite olika varianter på plankan, ibland alla de följande övningarna på ett träningspass men då bara ett set av varje, ibland bara några stycken variationer och då två till tre set av varje.


Lyft höger ben, håll still i fem sekunder, sätt ner foten. Lyft vänster ben, håll still i fem sekunder, sätt ner foten. Upprepa så många gånger du orkar.



Dra upp höger knä mot armbågen och för sedan ner benet utan att sätta i foten, upprepa fem gånger, sätt ner foten. Dra upp vänster knä mot armbågen och för sedan ner benet utan att sätta i foten, upprepa fem gånger, sätt ner foten. Upprepa så många gånger du orkar.



Stå i handstående plankan, lyft upp höger hand mot armhålan, sätt ner handen och lyft upp vänster hand mot armhålan. Upprepa så många gånger du orkar.



Stå i handstående plankan, lyft  höger arm rakt fram, sätt ner handen och lyft vänster arm rakt fram, sätt ner handen och upprepa så många gånger du orkar.



Stå i plankan, lyft höger arm ut åt sidan, sätt ner och lyft vänster arm ut åt sidan, sätt ner och upprepa så många gånger du orkar.





Stå i handstående plankan, dra fram höger knä mot vänster armbåge, dra bak benet och lyft det uppåt, upprepa fem gånger. Dra fram vänster knä mot höger armbåge, dra bak benet och lyft det uppåt, upprepa fem gånger. Upprepa så många gånger du orkar.






Den här plankan kallas för sågen, tänk dig att du sågar med kroppen. Stå i plankan men med överkroppen lite längre bak, dra dig framåt så långt du kan och gå sedan tillbaka till ursprungsläget. Upprepa så många gånger du orkar.  


Stå i handstående plankan, lyft vänster arm och höger ben, sätt ner och lyft höger arm och vänster ben, sätt ner. Upprepa så många gånger du orkar.

1 kommentar:

Lottas Fotografi sa...

Tack för jättebra träningsinspiration!