VÄLKOMMEN!
Jag heter CAMILLA ALVÉN och det här är en fortsättning på min första blogg, Camillas foto.

Numera använder jag bloggen som en form av dagbok, här ryms vardag, resor och odling. Jag fotograferar med en Canon 5D Mark II och ibland med en iPhone 8.

Alla bilder är fotograferade av mig och skyddade enligt upphovsrättslagen. Är du intresserad av att använda eller köpa en bild är du välkommen att höra av dig (camilla.alven@gmail.com).



onsdag 13 mars 2019


En dag fick jag ett telefonsamtal från en man som hade en hel del frågor om min High Chaparall/Cowboykaktus/Trekantseuforbia, bland annat så undrade han hur jag skötte den och hur jag gick till väga när jag tog sticklingar. Nu har jag satt ihop en liten guide om hur jag gör, i fall det finns fler som undrar...


Jag tar stamsticklingar. När kaktusen har fått växa ohämmat och börjar bli alldeles för stor klipper/skär jag av en av stammarna. Man bör använda en rejält skarp kniv, sax eller sekatör och gärna ha en tjock trädgårdshandske på handen som håller i stammen. Det här gör jag när som helst på året men med fördel på våren för då växer sticklingarna till sig snabbare.


Det kommer att "blöda" från snittet, får man vätska på händerna så tvättar man noga med tvål och vatten (har man väldigt känslig hud kan den bli irriterad av vätskan). High Chaparall är giftig så har man tagit mycket i kaktusen med bara händer så bör man tvätta sig.


Jag brukar torka bort vätskan som rinner ner på stammen med lite fuktat hushållspapper.


Sedan styckar jag upp stammen, en bit hamnar under jorden och en bit ovanför så jag låter varje bit vara minst 15 cm lång. Jag låter dem ligga och torka i två dygn innan de planteras.


Om man tar ett sidoskott eller inte kapar bort toppen (som på bilden ovanför) kommer själva stammen på kaktusen att fortsätta växa uppåt samtidigt som den får sidoskott. Det blir då oftast en väldigt ranglig kaktus (jag gjorde så med mina första sticklingar, nu tar jag bara stamsticklingar).


Efter två dygn planterar jag sticklingarna i små plastkrukor i så- och kaktusjord. Nu kan det ta två till  tre månader innan något händer så krukorna får stå vid fönstret i tvättstugan, jag vattnar dem ungefär en gång i veckan (de får inte stå för blött). När jag ser att det börjar växa ut sidoskott (som på den högra kaktusen på bilden ovanför) planterar jag om kaktusen i en större lerkruka och placerar den i ett söderfönster.


Så här ser snittytan ut när den torkat och nya skott växer ut.


Så här sköter jag mina High Chaparall:

Vattna 1 gång/vecka under höst och vinter
Vattna 2 gånger/vecka under vår och sommar
Ge växtnäring varannan vecka, vår till höst
Använd så- och kaktusjord
Plantera om till större kruka på våren
Sticklingar tas med fördel på våren (jag gör det året om, det fungerar men det tar lite längre tid innan de börjar växa)
Om kaktusen tappar bladen har den förmodligen torkat ut, vattna så kommer nya blad.


Det här är min äldsta High Chaparall, det är den som jag tar alla mina sticklingar från. Jag har funderat på att beskära den rejält, typ att bara lämna 20-30 cm kvar, frågan är om den överlever det? Bilden nedanför visar hur kaktusen såg ut i september 2016...


23 kommentarer:

Emmelina sa...

Hej! Vilken himla bra guide! Idag fick jag av min granne några fantastiska skott och hade inte en aning om vad jag skulle göra med dom men följde din guide! Så om två dagar ska jag plantera dom. Jag förstod ju att jag i början använder så och kaktusjord... men sedan när dom börjar få sidoskott, vilken jord använder du då när du planterar om dom? Mvh Emmelina

Camilla Alvén sa...

Hej Emmelina och tack för kommentaren!
Jag använder kaktus- och såjord även när jag planterar om i större kruka. Jag brukar plantera om med jämna mellanrum, låter du kaktusen stå i en liten kruka stannar den av i växten, så vill du ha en stor kaktus kan du plantera om i större kruka varje eller vart annat år.
Lycka till!

Wilma sa...

Vilken bra guide till detta! Tusen tack! 🙂🙏

Azin sa...

Väldigt bra guide. Tack

Undrar hur jag kan få fler förgrening i botten av plantan för min planta har 4 höga grenar som bara växter och växer och blivit ostadiga. Kan jag skära och plantera den skärda delen med kvarstående toppen i samma kruka? kommer den då att få förgreningar från grenen?
eller måste jag ta sticklingar för att få förgrening på toppen där beskärningen är gjord?

Camilla Alvén sa...

Hej Azin!
Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt, jag har bara satt mindre stambitar som det sedan växer ut sidoskott på. Tror att det blir lite ostadigt att kapa en längre bit med sidoskott högre upp och sätta i kruka. Jag har testat att spraya mina kaktusar med vatten på stammen samtidigt som jag vattnar dem, det verkar göra att det växer ut fler sidoskott. Hoppas att det funkar för dig också!

Magnus sa...

Hej!!
Vilken ypperligt bra guide och fin beskrivning på hur man kan fixa med sin HC. Hittade din guide genom google precis, så de är bara att sätta igång. Jag har en HC som köptes för omkring fyra årsedan, och den växer sig stor på höjden mest, så den blir ostabil. Nu kan jag genom din guide göra mig fler plantor..
Tack!!

Camilla Alvén sa...

Hej Magnus!
Vad roligt att du hittade hit, lycka till med din HC!

Unknown sa...

Hej! jätte bra beskrivning på hur man kan ta sticklingar. Googlade mig hit för att rädda en HC hos en vän och få sticklingar själv. Torkade i 2 dagar nu och planterat ned dem i jorden igår. Blir spännande och se om dem överlever.
Trevlig jul och Nyår! /Marika

aboutemelie sa...

Så bra beskrivande guide! Har du tips på hur man kan gå till väga om kaktusen växer snett?🙈 pga att den från början växte lite snett, men också för att den är ca 120 hög och har tungt förgrenat sig som mest högt upp.
/Emelie

Magnus sa...

Nu var det gjort! Ursprungsplantan var en dryg meter och väldigt ranglig.. Nu ligger tre bitar här på tork, planterar imorgon.. ����

Camilla Alvén sa...

Lycka till Marika!

Camilla Alvén sa...

Vad kul Magnus, hoppas att de nya kaktusarna tar sig!

Camilla Alvén sa...

Hej Emelie! Jag brukar vända mina kaktusar varje vecka för annars drar de sig mot ljuset/närmaste fönster och blir sneda. Hade själv en stor kaktus som jag glömt bort att vända ett tag och den fick jag aldrig ordning på igen, fick istället använda den till att ta en massa nya sticklingar av.
Du kan testa att spraya stammen med vatten så kanske den förgrenar sig längre ner på stammen också, alltid värt att testa! Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Vilken bra guidning i kaktusars värld🤗nu undrar jag hur jag skall göra med min kaktus high Chaparral; den ser ut att torka/ruttna nerifrån. Den är ganska hög o fin och vill behålla den som den är! Hur skall jag göra bäst. Det går ju att ta sticklingar men då är det att starta om från början.
Hälsningar
Anna-Karin

Unknown sa...

Bra sida omsticklingar på HC

liv andersson industridesigner sa...

Hej!
Jag har kapat en 15-20 år gammal HC rätt kraftigt för det var helt i obalans. Vet ej hur det kommer gå för moderplantan. Testade du? Hur gick det i så fall? Min ser rätt blek ut efter ett par veckor. Men hoppas att sticklingarna kommer klara sig fint.
/Liv

Unknown sa...

Hej! Kan man klippa av sidoskotten och lägga de på tork för att sedan plantera i kaktusjord? Alltså de skotten som är väldigt små, bara några centimeter. Kommer de klara sig tror du?

Unknown sa...

Tack för superbra guide!!! :)

Bettan! sa...

Underbart att du delar med dig av dessa supertricks

Dr K sa...

Jättebra! Jag brukar dock plantera sticklingar direkt efter jag har skurit av stammen och det funkar bra med. :)

Anonym sa...

Hej! Jag köpte en stor, fin kaktus på plantagen (Kaktuseuforbia, benämns den som) för två år sedan och såg igår att den börjat ruttna längst ner. Jag har förmodligen vattnat alldeles för mycket. Går den att rädda, och hur bör jag göra isåfall?
Vidare undrar jag hur mycket vatten dom ska ha per vattning. Jag har vattnat var tredje vecka, men hällt på rejält med vatten..
/Alicia

Anonym sa...

Tack för en fin och bra guide!

Anonym sa...

Hej,
Toppen guide detta 😊 Jag har bara en liten följdfråga, hur långt ner i jorden sticker du ner sticklingen vid planteringen?
Fia