VÄLKOMMEN!
Jag heter CAMILLA ALVÉN och det här är en fortsättning på min första blogg, Camillas foto.

Numera använder jag bloggen som en form av dagbok, här ryms vardag, resor och odling. Jag fotograferar med en Canon 5D Mark II och ibland med en iPhone 8.

Alla bilder är fotograferade av mig och skyddade enligt upphovsrättslagen. Är du intresserad av att använda eller köpa en bild är du välkommen att höra av dig (camilla.alven@gmail.com).



fredag 19 januari 2018




Jag hade några gamla bananer hemma och beslöt mig för att testa att baka bananbröd. Vet egentligen inte varför det kallas bananbröd, det är ju en kaka. Kanske för att det ska vara lite lättare att unna sig, det låter ju lite nyttigare att säga bröd i stället för kaka. I alla fall, god som tusan och lätt att baka, här kommer receptet:

100 gr smör
2 dl socker (kan minskas, nästa gång tar jag 1 1/2 dl)
3 stora bananer (varav 1 till dekoration)
2 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk kanel
1 1/2 tsk mald ingefära
hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och mjöla en form med potatismjöl.
Rör/vispa ihop smör och socker.
Mosa två bananer och vispa ihop med äggen.
Vispa ihop banan- och äggröran med smör och socker.
Rör ner de torra ingredienserna.
Hacka choklad och rör ner i smeten.
Häll upp smeten i formen, dekorera med en uppskuren banan och grädda i cirka 50 minuter.
Sedan är det bara att njuta...

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Det låter väldigt gott. Banan blir så bra i kakor och bröd, perfekt också att ta vara på bananer som börjar bli lite väl mogna. I bakat blir den sötare samen bara en fördel. Får testa ditt recept vid tillfälle. Trevlig helg!