VÄLKOMMEN!
Jag heter CAMILLA ALVÉN och det här är en fortsättning på min första blogg, Camillas foto.

Numera använder jag bloggen som en form av dagbok, här ryms vardag, resor och odling. Jag fotograferar med en Canon 5D Mark II och ibland med en iPhone 8.

Alla bilder är fotograferade av mig och skyddade enligt upphovsrättslagen. Är du intresserad av att använda eller köpa en bild är du välkommen att höra av dig (camilla.alven@gmail.com).



måndag 7 september 2015




Förra veckan gjorde jag klart mina salvor och oljor. Allra lättast att göra var rosmarinolja, några kvistar rosmarin fick dra i ekologisk olivolja i cirka två veckor, sedan var det bara att sila den och hälla upp den på flaskor. Rosmarinolja kan man använda till bland annat massage om man har träningsvärk eller ledvärk, en droppe i vardera näsborre är bra vid förkylning, ett par droppar i schampot lär ge friskt och fint hår. Jag testade också att stoppa ner några kvistar mynta i en flaska med färdig rosmarinolja, det fick dra några dagar och sedan gjorde jag en fotkräm av oljan. Av mina ringblommor blev det ringblomssalva, först plockade jag av kronbladen och lät dem torka i två dagar, sedan la jag dem i en burk och hällde över mandelolja som de fick dra i och efter cirka tre veckor silade jag bort kronbladen. Ringblomssalva har en massa olika användningsområde, bland annat gjorde jag en burk till Nellie eftersom salvan är mjukgörande på torra trampdynor. Den är också bra att använda på eksem, på psoriasis, på insektsbett och på torr hy. Jag gjorde också johannesörtolja och johannesörtsalva som är bra att använda på åderbråck, vid ischiasproblem och så har den en avslappnande och värmande effekt på muskler...

Inga kommentarer: